Stabilizátor rúd szilent csere
A kanyar stabilizátor rendszer feladata, hogy a kocsikon az oldalirányú és haránt lengéseget megszüntesse. Magyarul a kocsi ne billegjen. A gyakorlatban ez úgy valósul meg, hogy egy kovácsoltvas rúd összeköti a két kereket, gömbcsuklók és szilentblokkok segítségével. Amikor a kocsi megdőlne valamilyen okból az egyik irányba, akkor az egyik oldali kerekei a karosszériához képest magasabbra kerülnek, mint a másik oldali kerekek. Ez a különbség csavarólag hat a kanyar stabilizátorra, ami igyekszik csökkenteni ezt az állapotot. Evvel a megoldással a kocsi valóban stabilabb és az utazás is kellemesebb. Ezen a rajzon látható ennek a rendszernek a fele. Magát a rudat zölddel jelöltem, a gumi szilentblokkot kékkel, a hozzá tartozó bilincset szürkével. Az erős igénybevételtől a kékkel jelölt gumi szilentblokk sajnos megkopik idővel. A cserje aktuális, ha kopogó hangot hallunk a futóműből, főleg rossz úton. Ha a kanyar stabilizátor rudat meg tudjuk kézzel mozgatni pár millimétert (a tengelyének irányában) akkor a cseréjéhez eljött az idő.
Ezen a képen a két új szilentblokk látható. Nem túl drága alkatrész, nem nehéz beszerezni sem. A nehézség a cserében az, hogy a leszorító bilincse szinte szerelhetetlen.
Ezen a képen látható, hogy a leszorító bilincs első csavarját még meg lehet nyitni egy csillagkulccsal, de a hátsókhoz nem lehet hozzáférni. Arra gondoltam, hogy ahhoz, hogy a bilincsek hátsó csavarjaihoz is hozzáférjek, leoldom a segédalváz (bölcső) hátsó csavarjait és leengedem az egész keretet néhány centivel, hogy a bilincs hátsó csavarjait szerelni tudjam.
A kocsit merev bakokra emeltem és a bölcső közepét megtámasztottam egy krokodillal. Tettem ezt azért, hogy, ha a bölcső hátsó csavarjait kitekerem, akkor ne zúgjon le a motor a földre. Ki is csavartam a két nagy csavart és próbáltam a krokodillal finoman leengedni a keretet. Ekkor derült ki, hogy a motornál és a váltónál lévő gumibakok ezt megakadályozzák. Tehát, nem akar a keret motorostul leesni. Sőt. Azt a pár centit sem engedi, ami a szereléshez kellene.
Itt látható, hogy magától a bölcső csak kb. egy centit akar lesüllyedni. Így még mindig nem lehet a csavarhoz hozzáférni.
Egy fa léccel lejjebb kellett feszítenem a segédalvázat, hogy a csavarhoz férjek. Így is csak villáskulccsal lehet nyitni, a csillagkulcs nem fér oda. Sűrű csavarlazítós spriccelések mellett sikerült mind a két csavart kivennem. Sajnos mind a két csavart teljesen ki kell venni. Enélkül a gumi elem nem cserélhető.
Persze a kanyar stabilizátor szilentblokk hőn szeretett gépszörnyünk páros szerve. Tehát jobb és bal oldalit egyszerre ildomos cserélni. Ezen a képen már lent van a bilincs és a gumi elem is. A csavarok eltávolítása után a gumit a kocsi közepe felé toltam, elfordítottam és leszedtem a rúdról.
Itt jól látszik a régi kopott gumi és az új közötti különbség. Hát tényleg megérett a cserére.
A visszarakás, már sokkal könnyebb. A bilincsek csavarjait párban meghúztam. Olyan erővel, amekkorával csak bírtam. Persze becsavarás előtt a segédalvázba rögzített anyákat is befújtam csavarlazítóval.
Utána jönnek a segédalváz csavarjai. Persze a lécből készített éket ki kell venni, a krokodil emelővel a keretet finoman megemelni, aztán a keret nagy csavarjait visszatenni. Emelővel a fix bakokat eltávolítani, kerekeket visszatenni, a kocsit leengedni.
A szerszám igényt is lefényképeztem. Kell egy krokodil vagy sima olajemelő, két bak, egy krova készlet, 13-as villáskulcs, 13-as csillagkulcs, 21-es csillagkulcs, csavarlazító folyadék Nem könnyű feladat a gumi szilentblokkok cseréje. Veszélyeket rejt a kocsi felbakolása, a bakolt kocsin a munkavégzés. Aki érez magában annyi rutint, hogy a képek alapján merészel belevágni ebbe a munkába, az megjutalmazza magát egy sikerélménnyel és egy csendesebb futóművel. Sok sikert a szereléshez!