Kopogó hang a keréktől? Kopog a futómű?
A futómű kopogását több alkatrész meghibásodása is okozhatja, vegyük sorra őket!
Alsó lengőkar gömbfej (trapéz gömbfej, talpas):
Ez az eszköz köti össze a csonkállványt és az alsó lengőkart. Feladata az alkatrészek összekapcsolásán kívül az, hogy a csonkállvány szabadon elfordulhasson úgy, hogy az összeköttetés nem szakad meg. Ha az alkatrész kikopik, akkor lógni kezd és ez okozhat kopogó hangot. A gömbfej nem javítható, újra cseréléssel lehet orvosolni a problémát. Néhány típusnál a trapéz gömbfej/ talpas önmagában nem cserélhető csak lengőkar együttes cseréjével! Egyes futómű típusoknál ahol felső lengőkar is van, ugyan ez vonatkoztatható rá! A javítás a legtöbb gépkocsinál nem bonyolult művelet 1-2 óra munkaóra számolható el rá. Az alkatrész cseréje után futómű állítás szükséges!
Hossz stabilizátor rúd (vagy stabilizátor gömbfej):
Minden gépkocsiban található egy mechanikus kanyarstabilizáló berendezés. Ennek az eszköznek a feladata, hogy kanyar menetben ne billenjen akkorát a gépkocsi és az autó tömegközéppontját, lejjebb helyezze.
A stabilizátor lengőkart és a lengéscsillapítót a hossz stabilizátor rúd (vagy stabilizátor gömbfej) köti össze. Ezen az eszközön szintén gömbfejek találhatók, amik biztosítják a szabad elfordulás mellett az alkatrészek összeköttetését. Ezek az alkatrészek menet közben folyamatosan mozognak ezáltal kopnak is. A kopás következtében idővel lógni kezdenek, ami kopogáshoz vezet. Ha ez az alkatrész a hibás, akkor egyenlőtlen felületű úton folyamatos apró kopogó hangot ad. A gömbfej nem javítható, újra cseréléssel lehet orvosolni a problémát. A javítás a legtöbb gépkocsinál nem bonyolult művelet 1óra munkaóra számolható el rá. Az alkatrész cseréje után futómű állítás nem szükséges!
Szélső kormányösszekötő gömbfej (külső kormányösszekötő) és Belső kormányösszekötő gömbcsukló (Axiál csukló, axiál rúd):
A kormányműhöz legközelebbi gömbcsukló a „kormányösszekötő gömbcsukló” szerelői nyelven belső összekötő vagy axiál rúd. Ezek az alkatrészek is tudnak kopogó hangot adni, amikor már nagyobb mértékben kopottak. A futóművet ütések érik menet közben és ezek a illesztett alkatrészek veszik fel az ütések kisebb részét. Az ütések hatására egy idő után (kb. 100 - 150.000 Km ) lógni kezdenek. Ha az alkatrész lóg, onnantól kezdve sokkal gyorsabban romlik az állapota. Egy idő után kopogó hangot is kelt és nagymértékben megnő a kormány holtjátéka is. A javítás a legtöbb gépkocsinál nem bonyolult művelet 1-2 óra munkaóra számolható el rá. Az alkatrész cseréje után futómű állítás szükséges!
Szilentek, lengőkar szilent:
A lengőkar szilent feladata, hogy összekösse a bölcsőt és a lengőkart úgy, hogy az el tudjon mozdulni egymástól. Amikor a gépkocsi halad a lengőkarok fel-le mozognak. A mozgás következtében a szilentek tekerednek. Egy bizonyos idő után ezek az alkatrészek kirepedeznek (gumiból vannak) és elszakadnak. Az elszakadt szilent a lengőkar lógásához vezet, ami bizonytalan úttartást eredményez, súlyosabb esetben erős kopogó hangot hallat, a kocsi irányíthatósága romlik, nyúlóssá válik! A javítás a legtöbb gépkocsinál nem bonyolult művelet, de nagyobb megbontással jár, 1-5 óra munkaóra számolható el rá. Az alkatrész cseréje után futómű állítás szükséges!