Gömbcsukló – Gömbfej hiba
A futómű tekintetében a független felfüggesztéseknél alkalmazzák a gömbfejeket, alapvetően három fő területen: a kormányösszekötőknél, a stabilizátoroknál, és a lengőkaroknál. Maga a gömbfej nem túl bonyolult alkatrész, ahogy a nevében is benne van, egy gömb alakú forma illeszkedik a hozzá passzoló ellendarabba a másik oldalán kupakkal lezárva, melynek belseje perselyezve van.
Alsó lengőkar gömbfej:
Ez az alkatrész köti össze a csonkállványt az alsó lengőkarral, melynek feladata még hogy a csonkállvány szabadon elfordulhasson úgy, hogy az összeköttetés nem szakad meg. A gömbfej nem javítható, meghibásodása esetén az alkatrészt cserélni kell, amely nem túl bonyolult, és néhány óra alatt elvégezhető. A gömbfej cseréje után minden esetben futómű állítás szükséges!
A hibás gömbfejre utaló jelek:
– Az alkatrész kikopik és lógni kezd
– Kopogó hangok a futómű felől
Stabilizátor rúd, stabilizátor gömbfej:
A gépjárművek futóművében található egy úgynevezett mechanikus stabilizáló berendezés (stabilizátor rúd), melynek feladata hogy kanyarodáskor a jármű ne billenjen nagyot, lejjebb helyezi annak tömegközéppontját. a stabilizátor rudat a lengéscsillapítókkal a stabilizátor gömbfej köti össze. Ez biztosítja az alkatrészek egymáshoz viszonyított szabad elfordulását. Mivel ezek állandóan mozognak, így a jármű használatakor folyamatosan kopnak. Ha az alkatrész meghibásodik, akkor rossz útfelületen kopogó hangot adnak.
A meghibásodás jelei:
– A kopás következtében lógni kezdenek – Rossz minőségű úton kopogó hangok a futómű felől
Kormányösszekötő gömbfej:
Ez az alkatrész a kormányműhöz legközelebbi gömbcsukló. Az úttest felől érkező ütéseket ezek az alkatrészek veszik fel, ezért 100-120 ezer km lógni kezdenek, illetve jelentős kopásuk esetén erős kopogó hangot adnak. Az alkatrész meghibásodásának biztos jele lehet még a kormány apró rángatásakor érezhető enyhe lötyögés, illetve finom kopogó hang.