Első lengőkar hátsó szilent cseréje (1,2 12V AZQ):
A Fabiák gyakori futómű hibája az első lengőkarok szilentjeinek, megnyúlása, szakadása. A lengőkar szilent cseréjéhez a következő szerszámokra lesz szükségünk:
16-os, 18-as és 19-es csillagkulcs
fűrészlap
emelő (nem a gyári)
bak
kalapács
tompa véső
racsnis heveder
csavarlazító
szilikonzsír
2db új szilent
A 11-es számú alkatrész a cserélendő szilent. Választhatjuk a gyárit 6Q0 407 183A (Skoda), vagy a teli szilentek közül: a 6LL 407 183 (Seat) vagy 8Z0 407 183 (Audi) számút.
A teli szilentek tartósabbak, jobb lesz a kocsi kanyarstabilitása, úttartása. Az autót felemeljük, alábakoljuk és levesszük a kereket. Emelőn nyugvó autót sose szereljünk!
Azért, hogy hozzá férjünk, ki kell venni a lengőkart:
Hogy ne állítódjon el a futómű, a talpas gömbfejet kell oldani és a lengőkar első csavarját. Ez a munka egyik legnehezebb része. Csavarlazítóval gondosan befújjuk a csavart. A talpas gömbfej kúpos és önzáró ezért vagy gömbfej kinyomót használunk vagy a kerékagy öntvényét ütjük meg egy határozott mozdulattal kalapács és véső segítségével.
A gömbfej anyát 18-as csillagkulccsal oldjuk. A lengőkar már lefelé mozdítható, csak az első csavar rögzíti. A csavart 18-as csillagkulccsal tudjuk kivenni.
Az 1.2 motoroknál a csavart teljesen nem lehet kivenni, mert nekiütközik az olajteknőnek. Ezért a motortartó csavarját (16-os csillagkulcs) is le kell szedni.
Az olajteknőnél megemeljük a motort kb. 3 cm-re. Az emelő és az olajteknő közé falécet teszünk, hogy ne sérüljön meg. Ezek után már ki tudjuk venni a lengőkart.
A gyári szilent műanyag házú, ezért egy fűrészlappal óvatosan befűrészeljük. Az alu öntvényre vigyázzunk! A művelet után hátulról már kiüthető a régi szilent. Az öntvényházat belül gondosan megtisztítjuk. Nekem a műanyag szilent és az öntvény között ki volt „virágozva” az alu.
Az új szilentet be kell sajtolni az öntvénybe! Én egy 12-es 8.8-as keménységű menetes szárat használtam. 18cm hosszú szárhoz 2db 12-es toldó anyát vettem.
A toldó anya 35mm hosszú ezért nehezebben lehet megszakítani.
A két oldalon alátétekkel támasztottam meg a szilentet. 43-as alátét (külső méret: 78), 23-as alátét (külső méret: 59), 14-es alátét (külső méret: 41).
19-es csillagkulccsal fokozatosan besajtoljuk, én bekentem a szilentet szilikonzsíral ,hogy könnyebben bemenjen. Az egyik oldalon összehegesztettem az alátéteket de felesleges mert könnyen középre igazíthatók az anya meghúzása közben.
Már csak a lengőkar visszarakása van hátra. A lengőkar végét bekentem szilikonzsírral, és racsnis hevederrel húzattam a helyére. Amikor ez megvan akkor a lengőkar elejét kell visszatolni a helyére és rögzíteni a csavarjával. A motort elkezdjük leengedi de fent közben a motortartó csavarját beigazítjuk a tartó és a motort összekötő öntvény furatába, majd tovább engedjük lefelé. Az anyával rögzítjük.
A lengőkart feltoljuk és beillesztjük a talpas gömbfejet a helyére és a csavarját meghúzzuk.
A kereket visszarakjuk és az autó bal oldalán is kicseréljük a szilentet, de itt már nem kell emelni a motort.
Nem bonyolult művelet de a makacson ragaszkodó gömbfej és a csak besajtolhatóan berakható szilent miatt gyakorlottabb vállalkozó szellemű mágusoknak ajánlom!
Sok sikert hozzá!